• SNELLE SERVICE
  • SCHERPSTE PRIJS
  • DESKUNDIG ADVIES
  • LANDELIJKE DEKKING

5 Mythen over technologie in het klaslokaal



Er is overal technologie in het klaslokaal. Scholen hangen vol glanzende, interactieve zwarte schermen en de markt wordt dagelijks overspoeld door nieuwe gadgets en apps. Onderwijzers met een beperkt budget gaan zelfs over op crowdfunding om toch de technologie te verkrijgen voor hun klaslokalen.

Is technologie het wondermiddel waar we allemaal naar op zoek zijn?

Nee, maar het kan helpen. Laten we eens kijken naar vijf mythen over technologie in het onderwijs, en hoe leerlingen het meest kunnen bereiken door middel van technologie.

Mythe #1: Technologie lost alle problemen op van u en uw leerlingen.
Nou, niet echt. Technologie is een hulpmiddel, net als een hamer. Hamers zijn echt erg nuttig. Als we de gegevens verzamelen over het gebruik van een hamer, zouden we waarschijnlijk concluderen dat hamers leiden tot het meest lonende resultaat bij een verbouwing, boven al het andere gereedschap. Maar dat betekent niet dat hamers geschikt zijn voor elke klus. Een gloeilamp vervang je tenslotte niet met een hamer.

Het is belangrijk om naar de ervaringen van onderwijzers te luisteren. Slechts 55 procent van de leraren die meldden dat ze technologie tot hun beschikking hadden, verklaarden dat het ze voldoende hielp om leerlingen klaar te stomen voor het niveau van een vervolgstudie.  

De technologie in het klaslokaal is niet voor elke les geschikt. In sommige gevallen is het toevoegen van technologie overbodig en kan het nadelig zijn voor de les.

Tip: als u een les voorbereid, voeg dan alleen een technologisch component toe als het de leerervaring verbeterd. Leerlingen ervaren bijvoorbeeld een schilderles beter met echte verf dan op een iPad. Maar stel u laat de leerlingen een schilderij maken met tempera verf en laat ze vervolgens de iPad en een chromakey doek gebruiken om zichzelf te fotograferen in hun eigen schilderij, dan maakt technologie een echt waardige aanvulling op de les.

Mythe #2: Technologie is gevaarlijk, dus moeten we de toegang er toe beperken.
Ja, technologie kan gevaarlijk zijn – maar dat zijn de meeste gereedschappen ook als ze verkeerd gebruikt worden. Het beperken van de toegang tot een aantal dingen is redelijk. Jonge kinderen hou je bijvoorbeeld liever weg van een schuur vol gereedschap. Op dezelfde manier wil je technologie niet openstellen aan leerlingen die er (nog) niet mee om kunnen gaan. Echter hebben leerlingen vaak al toegang tot technologie thuis, waardoor hun misbruik van technologie thuis zorgt voor problemen tijdens de schooldag.

Het beperken van de toegang tot websites op het netwerk van de school zou kunnen helpen voorkomen dat leerlingen toegang hebben tot problematische inhoud op het internet tijdens de schooldag. Maar het lost het probleem van leerlingen die het internet verkeerd gebruiken na schooltijd niet op. Bovendien hebben leerkrachten last van de beperkingen op het netwerk als ze niet bij de websites kunnen die scholieren ook een betekenisvolle educatieve ervaring kunnen geven als ze wel goed gebruikt worden.

Tip: in plaats van het beperken van de toegang, moeten leerkrachten leerlingen leren hoe ze goed met het internet om kunnen gaan. Dan kunnen ze immers veilig en succesvol gebruik maken van technologie op school en thuis.

Decanen, train leerkrachten om scholieren goed in de gaten te houden als ze op het internet werken. Geef leerkrachten een beheerder status en voorrechten, zodat het makkelijker wordt om het technologie gebruik van de leerlingen te begeleiden. Behandel misbruik door de toegang te ontzeggen voor individuen, en niet door verantwoordelijke gebruikers de toegang tot bruikbaar materiaal te ontzeggen.

Mythe #3: "Technologie leidt tot succes voor leerlingen – kijk maar naar de gegevens!"
Het gebruik van technologie leidt tot een verzameling van een grote hoeveelheid gegevens. Vaak doen die gegevens ons geloven dat leerlingen dingen bereiken. Maar wat bereiken ze dan precies?

Er worden duizenden euro’s besteed aan apps en initiatieven en scholen besteden veel tijd aan het verzamelen van gegevens en aan het verbeteren van toets resultaten. Dat is allemaal prima en goed, maar veel van deze data is gebaseerd op toetsen met een simpel woordjes-stampen methode en de interactiviteit is maar beperkt. De data zegt dus niet veel over het leerproces op lange termijn. Terwijl technologie zo veel meer te bieden heeft.

Tip: leerlingen leren het beste en gebruiken een hoog denkniveau wanneer ze dingen maken om met anderen te delen. Laat leerlingen op een creatieve manier leren. Op die manier gebruiken ze technologie om te leren en te creëren in plaats van om punten te verdienen. Kijk eens op de (Engelse) website: http://www.challengebasedlearning.org. Dat is een site waar leerlingen kunnen oefenenen om echte wereldse problemen op te lossen. De website is Engels, maar kan een goed hulpmiddel zijn met een goede begeleiding van de leerkracht.

Mythe #4: Educatieve spellen verbeteren de prestaties van leerlingen.

Door gebruik te maken van gamification in het onderwijs stijgt de motivatie en de prestatie van leerlingen. Leerstof wordt op een aansprekende manier aangeboden waardoor leerlingen hun aandacht langer bij de les kunnen houden en actief worden uitgedaagd om beter hun best te doen.

Maar veel educatieve spellen beperken zich tot spel-elementen als “raad het antwoord” en “wijs-en-klik” acties. Die spellen richten zich meer op het verzamelen van data dan dat ze leerlingen daadwerkelijk bij het spel betrekken. Deze variant van het spel is populair omdat het makkelijk te implementeren is en er weinig professionele ontwikkeling van de leraar vereist wordt. De gegevens voorspellen zogenaamd toets resultaten en worden gebruikt om de effectiviteit van de les te evalueren. Maar leren de leerlingen echt?

Tip: Vind spellen die leerlingen in staat stelt om dingen te maken, zoals Minecraft of Pictoboldo. Wat nog beter is, is om spellen te vinden die leerlingen toestaan om samen met anderen een spel te maken over dingen die ze geleerd hebben. Dan passen ze de stof nog een keer toe.

Een voorbeeld van gamification in de praktijk is Lincity. Het doel van dit spel is om te leren welke maatschappelijke problemen er zijn in een stad/samenleving. Lincity kunt u gebruiken om maatschappijleer uit te leggen aan het VMBO.
De Maatschappijleer opdrachten bij de game en de uitgebreide handleiding vind u hier.

Tevens vind u hier een snelle uitleg van Lincity zodat u snel met de opdrachten aan de slag kunt gaan:



Mythe #5: Technologie is minder zinvol dan het traditionele leren.
Iedereen kent de mythe van kinderen die als zombies achter een beeldscherm zitten, die met grote starende ogen maar een beetje in de rondte klikken. Hoewel dit zeker een resultaat is van het gebruik van technologie, is het een symptoom van hoe technologie slecht gebruikt wordt. Als technologie goed gebruikt wordt, laat het leerlingen actief meedoen en samenwerken, niet staren en kwijlen als zombies.

Tip: Technologie creëert mogelijkheden voor leerlingen om de wereld te ontdekken zonder buiten het klaslokaal te hoeven treden. Iets wat ze niet zouden ervaren in een traditioneel klaslokaal. Neem uw leerlingen op een digitale excursie naar het Alnwick kasteel, de Taj Mahal, of de piramides van Gizeh  met behulp van Google Maps. Of ga een stap verder en laat leerlingen een “live” presentatie geven met behulp van een groen chromakey scherm zoals Doink Green Screen.

Technologie heeft net als elk ander gereedschap goede en slechte toepassingen. De beste leerervaring bestaat uit leerlingen die mee doen, die verkennen en die zélf doen. Houdt dat in gedachte bij het overwegen van nieuwe apps en apparaten en wordt beloond met leerlingen die beter leren.

Wilt u advies over welke technologie u het beste kunt toepassen in het klaslokaal? Wij kunnen u alles vertellen over de voordelen van een digiboard vergeleken met een touchscreen en welk scherm beter bij uw situatie past.

Voor meer informatie of een uitgebreide demonstratie in onze showroom, laat u vrijblijvend adviseren door één van onze adviseurs.
Stuur ons een mail via info@limid.nl of bel ons: 038 - 420 90 90.

Bron: Recco, Rebecca. "Five Myths About Classroom Technology (And What To Do, Instead)"
 

BEZOEKADRES

  • Limid
  • Ohmstraat 2
  • 8013 PZ Zwolle
  • facebook facebook
FaceBook Twitter

POSTBUS

  • Limid
  • Postbus 85
  • 8000 AB Zwolle

NIEUWSBRIEF

ALTIJD OP DE HOOGTE VAN AANBIEDINGEN EN SPECIALE ACTIES?